Ann-Louise hade ett bra tips en gång i tiden, hoppas att jag kan återge det korrekt. På med plasthandskar, lägg ut en massa post-it lappar på golvet, markera en av dem med din hand (utan plasthandske

) och lär honom markera den som luktar du. Jätte bra övning om hunden är apporteringssugen och glömmer att använda näsan. Hoppas det blev rätt nu

.
Hundarna tar tydligen gärna den pinne de själva har haft i munnen en gång, så det är kanske också en variant, under inlärning, att låta den prickige göra tex en plockövning och använda samma pinne ute bland de andra. Det "tricket" går faktiskt att ta med på tävling, något modifierat då förståss

, genom att klappa hunden i mungipan innan man tar emot vittringspinnen, vet någon på hög nivå som gör så

.
Sedan börjar det tryta med tips... jag är lärd att alltid träna i motvind (utomhus då förståss

) för att hunden ska koppla på näsan så tidigt som möjligt, aldrig klicka/berömma när hunden tar rätt pinne (lätt att bygga in osäkerhet), gå tillbaka till ruta ett om det krånglar, dvs pinne i högt gräs, för att befästa att använda näsan.
Jag vet inte om detta var gammal skåpmat för dig, eller om du fick med dig något tips.... men visst är det ett joxigt moment, det som verkar så enkelt vid första anblicken, tycker jag, innehåller så många mer delar....... bara det att komma ihåg att träna att ha hunden sittandes vid sidan när jag vänder mig om och den ska sitta kvar och titta på pinnarna som läggs ut

Lycka till!!!!!!