TBHK forum
Torsdag den 9 September 2010 kl. 14:24:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter:

TBHK   FORUMINDEX   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idéer för vittringsapportering efterlyses  (läst 473 gånger)
Agnetha
Administratör
Juniormedlem

Antal inlägg: 52

Visa profil Hemsida
« skrivet: Torsdag den 8 Oktober 2009 kl. 21:07:14 »

Karin har ju efterfrågat tips kring fjärren. Och jag ska kontra och be om tips för inlärning av vittringsapportering. "Virrigapportering" skrev jag först, och det är lite så det känns med Bucks ...   Jag har testat det "på riktigt" (d v s med gamla spårpinnar på klubben) vid ett par tillfällen och det har gått bra, men det känns mera som ren och skär tur än att han kan det.
Jag har också testat med naturpinnar i skogen, fast kanske inte så tävlingsmässigt - mera stoppa pinne i annan hög av pinnar - och det funkar. Men när jag testade inomhus i kväll (det är ju sånt jäkla väder!) med hjälp av ett gäng helt nya blyertspennor (man tager vad man haver...) funkade det inte så där särskilt bra.  Han tog väl rätt den sista hälften av gångerna som jag testade och det känns ju liiiiite vanskligt.
Tackar på förhand!

Loggat
Qlura-Karin
Nykomling
*

Antal inlägg: 43

Visa profil
« Svara #1 skrivet: Lördag den 10 Oktober 2009 kl. 07:30:10 »

Ann-Louise hade ett bra tips en gång i tiden, hoppas att jag kan återge det korrekt. På med plasthandskar, lägg ut en massa post-it lappar på golvet, markera en av dem med din hand (utan plasthandske  Rullande ögon (ironi)) och lär honom markera den som luktar du. Jätte bra övning om hunden är apporteringssugen och glömmer att använda näsan. Hoppas det blev rätt nu  Obeslutsam.

Hundarna tar tydligen gärna den pinne de själva har haft i munnen en gång, så det är kanske också en variant, under inlärning, att låta den prickige göra tex en plockövning och använda samma pinne ute bland de andra. Det "tricket" går faktiskt att ta med på tävling, något modifierat då förståss  Med glimten i ögat (blinkande), genom att klappa hunden i mungipan innan man tar emot vittringspinnen, vet någon på hög nivå som gör så  Leende (smiley).

Sedan börjar det tryta med tips... jag är lärd att alltid träna i motvind (utomhus då förståss  Med glimten i ögat (blinkande)) för att hunden ska koppla på näsan så tidigt som möjligt, aldrig klicka/berömma när hunden tar rätt pinne (lätt att bygga in osäkerhet), gå tillbaka till ruta ett om det krånglar, dvs pinne i högt gräs, för att befästa att använda näsan.

Jag vet inte om detta var gammal skåpmat för dig, eller om du fick med dig något tips.... men visst är det ett joxigt moment, det som verkar så enkelt vid första anblicken, tycker jag, innehåller så många mer delar....... bara det att komma ihåg att träna att ha hunden sittandes vid sidan när jag vänder mig om och den ska sitta kvar och titta på pinnarna som läggs ut  Rullande ögon (ironi)

Lycka till!!!!!!  Leende (smiley) Leende (smiley)
Loggat
Agnetha
Administratör
Juniormedlem

Antal inlägg: 52

Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: Måndag den 12 Oktober 2009 kl. 16:46:40 »

Det där med post-it-lapparna var en superbra idé. Hon är allt fiffig, Ann-Louise!  Cool 
Ja, de andra tipsen var självklart också bra, men lapparna passar liksom bra i tid, nu när det bara blir mörkare och kallare och eländigare.  Tunga

Tack för hjälpen!
Loggat
Qlura-Karin
Nykomling
*

Antal inlägg: 43

Visa profil
« Svara #3 skrivet: Onsdag den 14 Oktober 2009 kl. 07:20:18 »

Det var så lite så  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Ann-Louise
Nykomling
*

Antal inlägg: 2

Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: Tisdag den 12 Januari 2010 kl. 17:25:54 »

Hejselisvejseli  Leende (smiley)!

Fiffig vete f-n, men nöden är uppfinningens moder  Rullande ögon (ironi)....

Vill bara tillägga att tänk på att bara låta hunden markerade den vittringspåverkade lappen. bara någon gång. Att den får markera (dutta) ett par -tre gånger är för att få någon form av frekvens..
Ut med hunden, bort med lappen och ta sen i en ny. Ligger man kvar med för många nosmarkeringar på samma lapp upplever jag att det finns en risken att hunden slutar markera vittring och istället börjar markera post-it lapp.... För står ni hur jag menar?
Post-it lappen finns bara där för att kunna placera ut vittring och det är inte en specifik plats eller en specifik lapp utan just vittring som är väsentligt.
Fasen detta är lite komplicerat! Ring om det strular.....

Loggat
Göran
Nykomling
*

Antal inlägg: 2

Rusken

Visa profil
« Svara #5 skrivet: Torsdag den 14 Januari 2010 kl. 00:33:42 »

Enligt vad jag fått lära mig på jobbet släpper plasthandskar genom vittring efter en väldigt kort stund och blir lätt kontaminerade!?
Så det kan vara bra att använda tång så att man inte får med maniskovittring på fel ställe. (vi gör så med rötämnen.) Göran.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.10 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Clan Dynasty Theme by Scorpy